donderdag 7 januari 2010

Droste-effect



Zo, het nieuwe jaar is begonnen en belofte maakt schuld. Voor een ieder die op deze blogspot komt alvast een goed jaar. Het heeft even geduurd, maar vanaf nu zal ik met de regelmaat van de klok bijzondere dingen beschrijven uit de kunst- kitsch- en grafische wereld met een link naar het onwaarschijnlijke.
Vandaag begin ik met een artikel over het 'Droste-effect'.
In het jaar 1956, ik was toen pas 6 jaar, maakte de Nederlandse graficus MC Escher een litho met de titel 'Print Gallery'. Het toont een jonge man, die een afdruk bekijkt in een tentoonstellingsruimte. Het Droste-effect is al, onzichtbaar, in de prent aanwezig, Het volgt uit Eschers opmerking: "De jongeman links kijkt naar een prent waar hij zelf op staat".
Een logische uitbreiding van deze opmerking is: De jongeman links kijkt naar een prent waar hij zelf op staat, kijkend naar een prent waar hij zelf op staat, kijkend naar een prent waar hij zelf op staat ...... enzovoort."

En dat is nu juist een mooie omschrijving van het Droste-effect.
De term 'Droste effect' werd bedacht door de dichter en columnist Nico Scheepmaker aan het eind van de jaren 1970. Het is vernoemd naar Droste, een Nederlands cacao merk, die een doos op de markt bracht waarop een afbeelding staat van een dame die een dienblad vasthoudt met daarop een kop warme chocolademelk en een doos van hetzelfde merk van cacao. Men ervaart daardoor een continue herhaling.
Hieronder heb ik nog een paar voorbeelden geplaatst die met moderne technieken zijn gemaakt. Je moet daarbij aan digitale fotografie en photoshop denken.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten